lördag 6 februari 2010

Inteinteinte

Hur många varianter går det att få ihop på temat "inte" under ett mammaliv? Så långt kan nog inte ens mattegenierna räkna och dessutom ingår säkert någon andragradsekvation eller roten ur, för det ökar explosionsartat med stigande ålder på gossen.

Ett axplock ur de senaste veckornas trevligheter, vi kan starta med temat "tycker inte om":
"Jag tycker inte om köttbullar" (jo, tjena)
"Jag tycker inte om lingonsylt" (men äppelmos passar inte till blodpudding älskade lilla barn)
"Jag tycker inte om äpple" (så säger lilleman bara för att han kom på att det fanns mandariner också)
"Jag tycker inte om lunch" (där har ni det ultimata exemplet på hur lite koppling hela uttrycket har att göra med lillemans faktiska uppfattning om saker och ting)

Sedan kan vi hoppa vidare till "vill inte", där är exemplen så många att mamman kommer få blåsor på fingertopparna om hon ska skriva ut dem alla. Det får bli några guldkorn även här, vi kan börja med en kombination som upplevdes så sent som strax före kl. 13 idag:
"Jag vill inte kissa. Jag vill inte ha blöja. Jag vill inte gå och sova. Jag vill inte ha napp. Jag vill inte mysa." (det var väl en härlig harang? den avslutades med ett vrålande "jag är inte trött och jag är inte sur" - öh... nähädu, det säger du?)
"Jag vill inte klä på mig"
"Jag vill inte gå ut"
"Jag vill inte äta mat"
"Jag vill inte ha gröt" (tack för det, väldigt trevligt respons på mammans tidigare koll av om det önskades gröt med äppelmos till frukost och den kollen fick svaret "ja", mamman lagade då gröt och ställde fram på bordet. Då kom "inte")

Pju. Vilken tur att bebisen i magen kommer att hålla sig till varianter av illvrål och tjut iallafall i några månader....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar