måndag 8 februari 2010

Språktrolleri

Mamman gillar verkligen de som har förmåga att svänga sig med det svenska språket så att det låter helt nytt men ändå så rätt, så rätt. När någon får till orden så fint att det på några korta rader säger allt man behöver säga. Ibland blir mamman lite avundsjuk och önskar att just hon fått till orden så där bra. Fast avundsjukan lägger sig snabbt och istället kan hon bara låta ögon och huvudknopp njuta av någon annans vackra ord. Som texten nedan. Det säger allt och det är så fantastiskt att mammans ögon tåras. För precis så där är det.

"Visst längtar jag efter att sova ifred utan någon som sparkar på mig. Det gör jag. Men jag bävar för den dagen du slutar komma in i vårt rum på natten. Inget skänker mig mer ro än när du kryper tätt intill och lägger din lilla arm om mig.

Visst saknar jag att få prata till punkt någon gång. Det gör jag. Men jag fasar för dagen du inte har tid att berätta saker för mig längre. Jag älskar dina små tankar, din finurlighet och din underbara humor.

Visst är det skönt att du blir äldre och klarar saker själv. Det tycker jag. Men jag ser inte fram emot när du inte längre behöver mig. Inget känns bättre än att få vara din trygghet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar